onsdag 10 september 2014

Sandor slash Ida - del 2

Ringarna på vattnet
Under förra veckan introducerades ni i tänket kring Ringarna på vattnet - ett verktyg som är användbart för att vidga och fördjupa samtal och diskussioner. Idag fick ni också tänka till kring att vara samtalsledare och vi landade i att dess roll är att:
  • introducera eventuella frågor,
  • fördela ordet och genom detta se till att alla kommer till tals,
  • hålla tiden,
  • sammanfatta samtalet/diskussionen och
  • i övrigt aktivt delta precis som övriga gruppmedlemmar.
Samtalen kring veckans läsning i Sandor slash Ida flöt på som bara den efter detta och jag tror aldrig jag haft en klass som verkligen fixar detta redan vid första tillfället. Kanonbra!

Till nästa onsdag ska ni ha läst till och med sidan 151 och följande frågor ska ni fundera kring och skriva ner i ert dokument på driven (samma dokument som förra veckan):
  1. "Det är så mycket hon skulle vilja fråga mamma om." (s.91) Vilka frågor kan Ida tänkas vilja ställa till sin mamma? Vilka frågor skulle du vilja ställa till dina föräldrar, far- eller morföräldrar?
  2. "De där tolv stegen ut till ytterdörren känns som en kilometer." (s. 126) Vad är det som har hänt? Vad tänker Sandor när han lämnar rummet? Vad tänker Amanda? Vad tänker Valle? Vad tycker du om scenen som Babak och Lotta iscensatt? Kan du tänka dig att detta eller något liknande skulle kunna hända bland dina vänner?
  3. Ida och Sandor skickar foton på sig själva till varandra (s. 140). Vad tycker de om korten? Förändras deras syn på varandra när de nu vet hur de ser ut? Vilken betydelse har utseendet för vad man tycker om en människa?
Ha det bra!

/Elisabeth

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar